PhotoForum.ru - free photo gallery for digital and film photographers

You must enable cookie in your browser.

You must enable JavaScript in your browser.

Photo "Forward to progress"

photo "Forward to progress" tags: still life, travel, North America
50% 75% 100% EXIF
your vote

Voting is allowed only for registered users, you need log in.

info
photo:
Forward to progress cr
section:
categories:
album(s):
place:
notes:
In the early years of automobilism there was no way to tell the engine temperature unless the driver saw steam coming from the radiator cap. There was a need to know the temperature of the engine cooling system so motometers were born. The new improvement also offered manufacturers a new artifact on which to display some distinctive emblematic form or stylized logo. Soon there were sculpted pieces into which the motometer attached. Mascots and hood ornaments saw a period of high popularity in the 1930s to early 1950s, with some still in use today. However, the need for an exterior heat gauge was eliminated with the introduction of water temperature gauges mounted on the dashboard. Exterior radiator caps also began to disappear as manufacturers opted for radiators accessed beneath the hood. The mascot then became purely ornamental, and with no need for functionality, ornaments became far more creative. By 1930 the mascot was taking several prevalent forms. The goddess was an extremely popular motif. Other mythological figures as griffin, gryphon, pegasus also had their moment. Animal forms were very popular: lions, quails in flight, storks, and eagles. Forms based on inanimate objects included a crescent moon, a sail, a diving helmet, and a crown. The winged wheel was a popular motif.

The picture shows a mascot of a Packard car. It was taken at the Ft. Lauderdale Antique Car Museum that contains 22 Packard automobiles from 1900 to the 1940's, along with a gallery dedicated to the late President Franklin D. Roosevelt plus several special collections of automobile memorabilia. 
published:
mon 15 Feb 2010 04:12
comments (15 from 33)
all comments descending
Vasilij Zobnin Vasilij Zobnin #1 mon 15 Feb 2010 07:41

Большое спасибо за такое путешествие во времени. Очень интересно.


Vladimir Fotov Vladimir Fotov #2 mon 15 Feb 2010 09:30

Интересная информация, отличная фотография (иллюстрация)!


Boris Katorgin Boris Katorgin #3 mon 15 Feb 2010 09:53

Красивая композиция! Размытые огни отлично в ней увязаны.


Natalja Zhukova Natalja Zhukova #4 mon 15 Feb 2010 11:02

Очень эффектно смотрится. Поздравляю. !


Serj Serj #5 mon 15 Feb 2010 12:18

Интересные технические тонкости.
Лишь одна важная ошибка не

мотометры
а Барометр (от греч. baros - тяжесть, вес и metreo - измеряю)


Sabirjan Kurmayev Sabirjan Kurmayev #6 mon 15 Feb 2010 13:08

Ошибка у вас, не знаю важная ли. Мотометр - это не борометр. См., например, здесь:

http://www.bte1927.ru/AVTOMOBILNYJ_TRANSPORT

Для контроля за правильностью работы системы охлаждения, на радиаторе устанавливают специальный термометр. Одним из наиболее распространенных приборов этого типа является мотометр Бой-са: на круглой шкале сделан ряд прорезов , каждый из к-рых соответствует определенному состоянию радиатора; если столбик спиртового термометра выйдет в верхнюю часть, то это указывает, что вода в радиаторе кипит, нужно остановить мотор; следующие черточки показывают нормальные t°, соответствующие термосифонной или принудительной, с насосом, системам охлаждения.


Serj Serj #11 mon 15 Feb 2010 16:08

Спасибо, заполнили пробел в знаниях smile
Может знаете зачем именно фигурки, они приседали от давления или начинали светиться загадочным светом.
По наивности думал для красоты их лепил автопром .

Мотометр или Мото - метр - авто измерители ---- также как мото-крос
фирма Бой-са .
http://diagnostic.bosch.ru/language1/catalogue/diagnostics-engine/compact-testers/motometer/index.html


Аlexander A. Аlexander A. #7 mon 15 Feb 2010 13:42

Спасибо, Сабирджан, за увлекательный рассказ и прекрасное фото. Обожаю автомобильную старину, где формы кузова подчеркивали стремительность автомобиля и были функциональны: крылья, подножки, фары. Дизай "шевроле-импала" чего стоит! А мерседесы времён Штирлица? А Хорьх? smile


Svetlana M Svetlana M #8 mon 15 Feb 2010 14:03

Красивый снимок.
Спасибо за интересный комментарий.


Rich Read Rich Read #9 mon 15 Feb 2010 14:11

Excellent capture and interesting write-up as well.


Valentin Bondarenko Valentin Bondarenko #10 mon 15 Feb 2010 15:39

Нравится работа!


Vsevolod OZEROV Vsevolod OZEROV #12 mon 15 Feb 2010 22:00

Отличный снимок. Интересные вещи рассказали, Сабирджан. Я этой темой интересуюсь, но в такие глубины не вникал. Порылся у себя в архиве - и, точно, нашёл. Подтверждаю, что Вы всё правильно изложили. В нижней части прибора видна надпись "Moto-meter". Не знаю, будет ли видно на вэбовской копии.
Вывешивайте ещё - интересно. my variant of the photo

variant


Sabirjan Kurmayev Sabirjan Kurmayev #13 mon 15 Feb 2010 22:12

Спасибо за отзыв и за фото. Надписи не видно, но фото замечательно передает хромированную стать крачавца былых дней.


Berenice Kauffmann Abud  - AFIAP Berenice Kauffmann Abud - AFIAP #14 Tue 16 Feb 2010 03:40

A beautiful detail!!!!
Thanks for the notes... Very interesting!!!


andrew bart andrew bart #15 Tue 16 Feb 2010 04:26

Очень интересно... Мне всегда нравилось звучание американских марок автомибилей... Паккард, Понтиак, Кадиллак...